Staphorst na zege tegen FC Lisse op de goede weg

Mannen zaterdag, 1, Topklasse/hoofdklasse A nacompetitie

28 mei 2016 14:30

Schaper, D.

Staphorst heeft na de 1 - 0 zege op FC Lisse een forse stap weten te zetten om promotie naar de 3e divisie af te dwingen. In een gelijkopgaande wedstrijd, die tot het einde toe spannend was, trok de ploeg van Jan van Raalte na 90 minuten aan het langste eind. Staphorst zit nog 90 minuten af van een enorme stunt. Voor het zover is, wacht nog een heet middagje Lisse!

door Johan Post

Eerste helft

Bij Staphorst ontbrak Ferdi ter Avest wegens een blessure. Deze tegenvaller werd opgelost door sterkhouder Rob Mijnheer meteen te laten starten. Vanaf de aftrap ontspon zich een levendig duel, met FC Lisse als de bovenliggende partij. De formatie uit de bollenstreek ging vanaf acquit frank en vrij ten aanval. In korte tijd claimde alles wat FC Lisse een warm hart toedraagt tot tweemaal toe een strafschop. Scheidsrechter Schaper liet zich niet beetnemen en liet evenzoveel keer doorspelen. In de beginfase waren de twee snelle aanvallers constant dreigend, maar naarmate de wedstrijd vorderde, lagen ze vrijwel aan de ketting bij de opnieuw solide spelende achterhoede van Staphorst. De eerste mogelijkheid kwam op naam van de goed spelende Mark Schra. Zijn schot dwong doelman Mark de Vries gestrekt naar de hoek te gaan. Aan de andere kant kreeg Murat Önal een niet te missen kans. Vrij voor keeper René Oosterhof kopte de aanvaller naast. Cerilio Cijntje deed eveneens een duit in het kansenzakje, ook zijn mogelijkheid bleef onbenut. Duidelijk was te zien dat er grote belangen op het spel stonden. Gelukkig wist Staphorst zich na de weifelende beginfase te herstellen en was in het vervolg minimaal gelijkwaardig aan de Topklasser. Tegen de rust voerde Staphorst de druk langzamerhand op, aan de brilstand kwam vooralsnog geen verandering. Zonder treffers werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Trainer Robbert de Ruiter en Jan van Raalte konden in de rust het nodige bijsturen aan hun ploeg. Na de pauze zou er een tandje bijgezet dienen te worden. Evenals in de eerste 45 minuten het geval was, bleef de inzet van Staphorst hartverwarmend. Van belang was om een doelpunt te maken en geen goal tegen te krijgen. Uit het niets kwam Staphorst op voorsprong. Een puike voorzet van Martin van ’t Ende, werd technisch perfect binnengekopt door Rob Mijnheer. De ban was gebroken en Rob vierde het feestje speciaal met verzorger Eibert Dunnink aan wie hij had te danken dat hij deze kraker kon spelen. FC Lisse leek aangeslagen na deze tegenvaller. Vanaf nu zou Staphorst het geduld moeten opbrengen en daarnaast in de organisatie blijven spelen. De bezoekers waren tot het strafschopgebied in staat om redelijk voetbal te laten zien, de echte klasse en de creativiteit om een bres te slaan bleef uit. Martin van ’t Ende verraste bijna sluitpost de Vries bij een vrije trap. Ondertussen waren Rob Mijnheer, Harm Jan tip en Mark Schra gewisseld voor respectievelijk Remon Kroes, Herwin Talen en Lars Heuvelman. Met vers bloed in de ploeg zou de 1 - 0 tussenstand hoe dan ook over de streep moeten worden getrokken. In de slotfase zette FC Lisse aan en dwong Staphorst achteruit. Dit leverde nog wel een aantal spannende minuten op, Staphorst wist niet van wijken en trok de minimale 1 - 0 stand met verve over de streep.

Nabeschouwing

Door dit resultaat zijn de kansen op meer toegenomen. FC Lisse zal volgende week voor eigen publiek minimaal 2 keer moeten scoren om niet in mineur te geraken. Staphorst weet wat het te doen staat. Toch is het vertrouwen in de groep zo groot dat deze uitdaging met vertrouwen tegemoet wordt gezien. Jan van Raalte stak de loftrompet over zijn ploeg. Deze groep gaat voor elkaar door het vuur en is collectief tot veel in staat. We hebben een echte wedstrijd gezien van een hoog niveau. Staphorst zal in de terugwedstrijd van eigen kracht moeten uitgaan. Daarnaast is Ferdi ter Avest naar alle waarschijnlijkheid weer wedstrijdfit, wat ook weer in het voordeel is van de ploeg uit de kop van Overijssel. FC Lisse, dat volgende week zaterdag alles op alles zal zetten om de opgelopen schade te herstellen, krijgt te maken met een ploeg die tot het gaatje zal gaan om het doel van promotie te bereiken. Staphorst gaat komende woensdag naar Kerkrade om daar voor de beker aan te treden tegen Chevremont. De selectie is breed genoeg om daar ook goed voor de dag te komen. Er breken nog een aantal interessante wedstrijden aan voor Staphorst. Wie weet of de geel - blauwe machine zich kan belonen met een prijs.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip (76. Herwin Talen ) Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Mark Schra (83. Lars Heuvelman ) Martijn Brakke, Rob Mijnheer (65. Remon Kroes ), Derrick Timmerman

Staphorst - FC Lissse    1 - 0 ( 0 - 0 )

Scheidrechter:             D. Schaper Dokkum
1e ass. scheidsrechter: J.M.M. Soeter