Staphorst blijft hoofdklasser na nederlaag bij FC Lisse

Mannen zaterdag, 1, Topklasse/hoofdklasse A nacompetitie

4 juni 2016 14:30

Bekebrede, R.R.

Staphorst is er in de terugwedstrijd tegen FC Lisse niet in geslaagd  om voor een stunt te zorgen. Aanvankelijk leek de ploeg van Jan van Raalte nog gelijke tred te houden, maar toen de thuisploeg vlak voor de pauze 2 keer het net wist te vinden, was het verzet gebroken. Na de rust trof FC Lisse nog eens 3 keer de roos, waardoor we moeten concluderen dat de formatie uit de Bollenstreek een flinke maat te groot is geweest. We willen FC Lisse dan ook van harte feliciteren met het behaalde resultaat.

door Johan Post

Eerste helft

FC Lisse, zo was de gedachte vooraf, zou op eigen veld de zaken wel even recht trekken tegen Staphorst. Het veld lag er werkelijk als een biljartlaken bij! Iets na de klok van 15.00 uur liet scheidsrechter Bekerbrede, onder toeziend ook van ruim 2000 toeschouwers aftrappen. De thuisploeg startte offensief. Gesteund door het eigen publiek zocht het meteen de aanval. Met aantrekkelijk voetbal en een hoog tempo was de openingsfase aantrekkelijk. Rik Vermeulen was na 10 minuten dicht bij de openingstreffer, echter zijn schot ging rakelings naast de paal. Nauwelijks 1 minuut later kreeg Martijn Brakke een dot van een kans. Doelman Mark de Vries kreeg een schot niet onder controle en liet de bal los. De terugspringende bal kwam voor de voeten van Brakke, maar ook de Staphorst - aanvaller wist niet tot scoren te komen. Het duurde tot de 22e minuut voordat het feest losbarstte in Lisse. Met een geplaatst schot zette Thierry Monteny zijn ploeg op voorsprong. FC Lisse kon maar kort genieten, want 3 minuten later was het Mark Schra die op heerlijke wijze de score weer in evenwicht bracht. In deze fase was FC Lisse weliswaar dreigend, maar ze maakten de vergissing door de bal veelvuldig hoog voor de goal te gooien. Vrijwel alle voorzetten waren een prooi voor het duo de Jong / Koster. Toch zou Lisse voor de pauze het verschil maken. Was het eerst nog Rik Vermeulen die een voorzet onnodig binnenkopte, twee minuten later werd de wedstrijd in feite beslist. Een hoge voorzet leek een prooi te worden voor René Oosterhof. Gehinderd door spelers liet de anders zo solide keepende Oosterhof de bal uit zijn handen glippen. Murat Onal pakte het cadeautje vakkundig uit en zorgde met zijn doelpunt dat de wedstrijd in feite was gespeeld. Staphorst zou van goeden huize moeten komen om deze mentale opdoffer te boven te komen. Toen Dennis Rosink ook nog eens voortijdig geblesseerd afhaakte werd het allemaal nog erger. De rust brak aan met en 3 - 1 tussenstand. Op dat moment een terechte afspiegeling van hetgeen de praktijk had laten zien.

Tweede helft

Met goede bedoelingen begon Staphorst aan het vervolg. Toch was het FC Lisse dat al vrij vlot een niet te missen kans kreeg. Gelukkig bleef een doelpunt uit, waardoor de bezoekers nog iets van hoop mochten koesteren. Veelvuldig zocht FC Lisse via de zijkanten naar een oplossing. Smaakmaker Koen Fokkema gooide na 55 minuten spelen de wedstrijd definitief in het slot. Met een heerlijke actie soleerde de linker aanvaller door de verdediging van Staphorst en drukte bekwaam af. Weer 3 minuten later maakte Murat Onal zijn 2e treffer van de middag en deed de FC - Lisse aanhang opnieuw juichen. Met nog ruim een half uur op de klok, moest Staphorst uitkijken dat het niet zou worden afgeslacht. Kon de brigade van Jan van Raalte voor rust nog enigszins van zich afbijten, na de hervatting was FC Lisse op alle fronten de betere. Kevin Winter, die in tegenstelling van de heenwedstrijd nu wel nadrukkelijk aanwezig was, liet met zijn uitgekookte spel zien nog niet versleten te zijn. Met fraaie passes zette hij met grote regelmaat een medespelers vrij. Staphorst probeerde het nog wel, gecreëerd werd er nauwelijks iets. Namens FC Lisse zorgde Rik Vermeulen ervoor dat het zelfs nog 6 - 1 werd. De buit was binnen en de gastheren konden met hun aanhang gaan feestvieren. Over 2 wedstrijden gezien was FC Lisse duidelijk een maatje te groot gebleken.

Nabeschouwing

Vooraf was de verwachting dat Staphorst, gezien de 1 – 0 zege die het wist te behalen in de heenwedstrijd, goed partij kon bieden tegen FC Lisse. Na 90 minuten kon deze gedachte in de prullenbak worden gegooid. De twee goals vlak voor de pauze waren cruciaal gebleken. Natuurlijk was de intentie aanwezig om de aansluitingstreffer te maken, echter toen FC Lisse na 55 minuten de 4 - 1 op het scorebord bracht, was het over en uit. Dat de uitslag uiteindelijk zelfs opliep naar 6 - 1 is van minder belang. Door dit resultaat komt Staphorst volgend seizoen gewoon weer uit in de hoofdklasse. Het is een mooi en lang seizoen geweest. Een prima 2e plaats op de ranglijst. Winnaar van de 3e periode en als toetje winst in de bekerfinale. Kortom Staphorst heeft zichzelf op de voetbalkaart gezet. Jan van Raalte gaat de club na 4 seizoenen verlaten en verdiend alle credits voor zijn gedreven werkwijze en daaruit voortvloeiende prestaties. Jan is een trainer die echt bij een club als Staphorst past. Met opgeheven hoofd kan de trainer uit Harkema de voordeur uit. Enigszins emotioneel zei van Raalte na afloop tegen FC Lisse dat hij 4 fantastische jaren bij Staphorst heeft gehad.

Ondanks de tik die Staphorst heeft opgelopen zal het aanstaande woensdag weer aan de bak moeten tegen Chevremont. In Kerkrade zal de vorige week afgelaste wedstrijd alsnog worden gespeeld. Hopelijk kan de groep het nog opbrengen om daar een positief resultaat neer te zetten

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink (43. Ferdi ter Avest ) Rob Mijnheer, Martin van ’t Ende, Mark Schra (66. Remon Kroes ) Martijn Brakke,  Derrick Timmerman.

FC Lisse - Staphorst  6 - 1 ( 3 - 1 )
Scheidsrechter:       R. R. Bekebrede
Ass. scheidsrechter: S. Knegt en J. R. Waleveld
Vierde official:         B. Augustin