Staphorst laat Excelsior’31 alle hoeken van het veld zien

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

10 september 2016 14:30

Brake, F.E. ter

Op niet miste verstane wijze heeft Staphorst af weten te rekenen met Excelsior’31. Na een 3 - 0 rustand, liep de ploeg van Jan Vlap na rust nog verder weg. De 5 - 0 eindstand was geenszins geflatteerd te noemen. Met de staart tussen de benen verliet het sterrenensemble uit Rijssen sportpark het Noorderslag.

Staphorst moest het in de wedstrijd tegen Excelsior’31 doen zonder Roelof de Jong. Privé omstandigheden beletten hem aanwezig te zijn. Als vervanger stond Reinier Crediet  in het centrum van de verdediging. Mark Schra vulde de plek van de geschorste Lars Heuvelman in. Beiden speelden een prima wedstrijd! De groep die wel aanwezig was zou het moeten doen tegen de formatie uit Rijssen. Voorwaar geen gemakkelijke opgave voor de brigade van Jan Vlap! Vooraf werd Rob Mijnheer in het zonnetje gezet vanwege het feit dat hij zijn 250e wedstrijd voor het vlaggenschip van Staphorst speelde.

Eerste helft

De bedoelingen waren vooraf duidelijk. Staphorst zou vanaf acquit Excelsior’31 het voetballen onmogelijk maken. In de beginfase kon de ploeg van trainer Peter Wesselink nog wel aardig meekomen, maar naarmate de minuten wegtikten kreeg Staphorst over het hele veld de overhand. Het anders zo goed combinerende Excelsior’31 kreeg geen tijd om adem te happen en werd hierdoor genoodzaakt veelal de lange bal te spelen. Dit was koren op de molen van een  zeer gedreven spelend Staphorst. De bezoekers creëerden bijna niets, terwijl Staphorst langzamerhand de duimschroeven vakkundig aandraaide. Heel Staphorst claimde een strafschop nadat Martijn Brakke binnen het strafschopgebied naar de grond werd gewerkt. Scheidsrechter ter Brake zag hier vooralsnog niets in en liet gewoon doorspelen. Nauwelijks 1 minuut later was er weer een overvol strafschopgebied voor de neus van keeper Melvin Koetsier. Deze keer werd Ewald Koster naar de grasmat getrokken en ditmaal wees de arbiter uit Dedemsvaart wél resoluut naar de stip. Jubilaris Rob Mijnheer benutte de toegekende 11 - metertrap. En eerlijk is eerlijk, er was op dat moment maar 1 ploeg die recht op een voorsprong had en dat was Staphorst. Negen minuten later ging Excelsior’31 opnieuw opzichtig in de fout binnen de beruchte lijnen. Wederom kon leidsman ter Brake niets anders doen dan de spelregels hanteren en de bal op de stip te leggen. Rob Mijnheer pakte zijn verantwoordelijkheid en ging voor de tweede keer achter de bal staan. In eerste instantie zag Rob zijn inzet worden gestopt door keeper Koetsier, echter de terugspringende bal werd wel binnen gewerkt door de captain van Staphorst. Met deze tussenstand zat de thuisploeg op rozen. Vlak voor de pauze maakte Martijn Brakke op aangeven van Camiel Fidom er zelfs 3 - 0 van. Dit bleek tevens de ruststand te zijn.

Tweede helft

Wie dacht dat Staphorst na rust gas terug zou nemen kwam bedrogen uit. Ook na de hervatting was het eenrichtingverkeer. Jeroen van der Meer kopte op de lat en  ook andere kansen bleven vooralsnog onbenut. Na 1 uur voetballen bekroonde Martin van ’t Ende zijn goede optreden met een heerlijke volley voor goal nummer 4. Excelsior’31 was in deze fase rijp voor een enorme afstraffing. Voorlopig mocht de brigade uit Rijssen blij zijn dat het slecht 4 - 0 stond. De enige echte kans voor de bezoekers kwam op naam van Patrick Gerritsen. Zijn inzet werd op fantastisch gepakt door René Oosterhof! In de 77e minuut bracht Camiel Fidom de 5 - 0 op het scorebord. Na dit doelpunt kreeg Staphorst nog wel kansen op meer, echter het vizier stond niet meer scherp. Jan Vlap greep de gelegenheid aan om een drietal wissels door te voeren. Dennis Rosink, Rob Mijnheer en Camiel Fidom ruimden het veld voor Herwin Talen, Mike Reuvers en Ruben Kin. Tot aan de allerlaatste minuut bleef Staphorst gretig. Met een dikverdiende zege haalde de trotse koploper uit Staphorst het einde van de wedstrijd.

Nabeschouwing

Opnieuw een driepunter voor Staphorst. Dit was misschien wel de beste wedstrijd van het prille seizoen. Staphorst had van tevoren gekozen om Excelsior’31 met veel power tegemoet te treden. Hoewel ze er bij de ploeg uit Rijssen van waren doordrongen dat dit zou gebeuren, kon men zich er niet onderuit voetballen. Dit was de verdienste van een prima spelend Staphorst! Fysiek was de thuisploeg de meerdere van de bezoekers. Conditioneel kon Staphorst het opbrengen om deze strijdwijze 90 minuten lang vol te houden. Door deze zege heeft Staphorst het maximaal aantal punten weten te halen uit de eerste vier competitiewedstrijden. Van de achtervolgers wist alleen ACV het volle pond te halen. Volgende week wacht SDC Putten. In deze vorm gaat Staphorst met het nodige zelfvertrouwen naar Putten toe.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Ewald Koster, Reinier Crediet, Mark Schra, Dennis Rosin (80. Herwin Talen ) Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer(80. Mike Reuvers ) Martijn Brakke, Camiel Fidom (80. Ruben Kin ) Jeroen van der Meer

Staphorst - Excelsior’31  5 - 0  ( 3 - 0 )

Ass. scheidsrechter: D. de Haan en  M.Dreise

Toeschouwers:        500