Soeverein Staphorst laat Goes kansloos

kwalificatieronde 1 BV

18 augustus 2018 17:00

C. Prooi

Staphorst heeft uitstekende zaken gedaan in de eerste voorronde van de TOTO KNVB Beker! Met voortreffelijk spel werd het sterke Goes op eigen veld naar een kansloze nederlaag gespeeld.

Goes dat vooraf als favoriet van start ging, had het vanaf de aftrap moeilijk tegen Staphorst. Met ongelofelijk veel energie werd de thuisploeg bij balbezit bij de strot gepakt. De beste kansen waren dan ook voor de brigade van Dennis van Toor. Meteen al was de uitstekend spelende Marlon Luchtenberg dichtbij, echter hij kwam net tekort om een heerlijke voorzet van Ferdi ter Avest af te drukken. Enkele ogenblikken later was de levensgevaarlijke Ferdi ter Avest dicht bij de openingstreffer. Vrij voor de keeper van Goes haalde de aanvaller te gehaast uit, waardoor deze kans eveneens onbenut bleef. Met goed verzorgd veldspel en daarnaast heel veel diepgang zocht Staphorst bij grote regelmaat de aanval. De achterste linie van Goes stapte af en toe nog wel door, maar gaf daarmee met regelmaat heel veel ruimte weg, wat Staphorst met de snelheid die het in de ploeg heeft een aantal keren kansrijk maakte. Het openingsdoelpunt kon dan ook niet uitblijven. Een verre ingooi van Martin van ’t Ende werd doorgekopt en door Ferdi ter Avest droog binnen geschoten. Een minuut later lag doelpunt nummer twee in het netje. Uit een voorzet van Ferdi ter Avest kopte Mike Reuvers op de dwarsligger. De terugspringende bal kwam op het hoofd van Marlon Luchtenberg die onberispelijk raak kopte. In deze fase was er maar één ploeg die bepaalde en dat was Staphorst. Tot aan de pauze was Goes hoegenaamd niet gevaarlijk geweest. Ivan Landlust, die eveneens een puike partij speelde, voorkwam met een prima safe de aansluitingstreffer. Met een dikverdiende voorsprong op zak kon Staphorst aan de thee. In de rust merkte trainer van Toor heel terecht op dat de beer nog niet geschoten was. Goes zou hoe dan ook na de pauze de stand een dragelijker aanzien proberen te geven en zich niet zonder slag of stoot neerleggen bij een naderende nederlaag.

Dit bleek ook wel na de hervatting. Nadrukkelijker dan voor de pauze trok Goes ten aanval. Hoewel er meer dreiging vanuit ging, kon de thuisploeg geen gaatje vinden in het degelijke bastion van Staphorst. Uit een razendsnelle counter kwam Staphorst op 0 - 3. Ferdi ter Avest werd weggestuurd en leek de bal binnen te werken. Leek, want achteraf had dit doelpunt afgekeurd moeten worden! Door een gat in het zijnet verdween de bal alsnog in het doel van Goes. Scheidsrechter Colin Prooi ging om advies naar zijn assistent, die vervolgens aangaf dat het een doelpunt was. Natuurlijk waren ze bij Goes niet blij met deze beslissing en het verzet was na dit opmerkelijke incident definitief gebroken. Bij Staphorst werd regisseur Martin van t ‘Ende uit voorzorg naar de kant gehaald en vervangen door Mark Schra. Ondertussen tikten de minuten gestaag door en vloeiden ook bij Staphorst de krachten begrijpelijkerwijs weg. Een bal op de lat en een kans welke goed werd gepareerd door Ivan Landlust, zorgde nog wel wat voor opwinding, verder dan dat kwamen de Zeeuwen niet. In het zicht van de haven maakte invaller Pim de Jonge er zelfs nog 0 - 4 van. Staphorst was over 90 minuten gezien eenvoudigweg een maatje te groot gebleken voor de opponent uit Goes. Door dit resultaat speelt Staphorst komende woensdag op eigen veld tegen HSC’21 uit Haaksbergen.

Na afloop was de derde ‘Goal’ van Ferdi ter Avest het gesprek van de dag. Heel de vaderlandse pers dook op dit bizarre voorval. Toch zullen ze bij Goes de hand in eigen boezem moeten steken. Voordat de wedstrijd in beweging kwam, melde keeper Ivan Landlust al dat er een gat in het zijnet zat. Vervolgens zijn ze er wel mee aan de slag gegaan, maar is dat waarschijnlijk niet goed gebeurd. Als het dan uiteindelijk toch misgaat en er een  ongeldig doelpunt toch wordt goedgekeurd, dan ligt de bal echt op het bordje van zowel het arbitraal trio, die vooraf niet goed heeft gecontroleerd, als de club Goes zelf. Zonder dit voorval had Staphorst dit duel ook zeker gewonnen! Daarvoor speelde de ploeg te goed. Goes kon over 90 minuten gezien dan ook nergens geen aanspraak op maken. Het vertoonde spel geeft de spelersgroep en de Staphorst – supporters heel veel moed  om er een goed vervolg aan te geven!

Opstelling Staphorst: Ivan Landlust, Remon Kroes, Ewald Koster, Jordi Lemmens, Reinier Crediet, Martin van ’t Ende (76. Mark Schra ) Rob Mijnheer, Mark Veldmate, Mike Reuvers, Marlon Luchtenberg (86. Pim de Jonge ) Ferdi ter Avest.

Beeldmateriaal Omroepzeeland.nl

Foto's van de wedstrijd >>> klik hier <<<